lauantai 21. joulukuuta 2013

Kotona jälleen

Tätä kirjoittaessani olen ollut Suomessa noin puolitoista vuorokautta, tällä hetkellä istun junassa matkalla vanhempien luo joulun viettoon. Olin kotona toissayönä niin myöhään, että pääsin nukkumaan noin neljän maissa. Lähtöpäivänä ei vältytty kyyneliltä - asioikseen kuudelta minua hyvästelemään noussut kämppikseni sai tämän aikaan. Räntääkin satoi Irlannissa juuri ennen poistumistani maasta, nähtiin tämäkin ihme sitten.

Mitä voisin sanoa, kun yksi elämäni vaiheista saapui päätökseensä? Olo on lievän haikea, mutta olen ehdottomasti tyytyväinen saavuttuani kotiin. Omassa kämpässä saan määrätä ja ainoat jaloista potkittavat ovat koira ja poikaystävä. Leivoin heti eilen, kun toisten talossa sitä ei oikein huvittanut tehdä. Laitoin kämpän joulukuntoon ja levitin koristeita joka puolelle.

Olen onnellinen, että lopulta uskalsin lähteä vaihtoon. Kokemusteni mukaan elämässä ei juuri kannata miettiä tekeekö jotain mieleen juolahtavaa, sillä useammin tekemättä jättäneet asiat ovat ne ainoat, joita lopulta katuu. Olen ollut Erasmus-vaihtari kerran elämässäni, asunut vieraassa maassa ja tullut toimeen kolme kuukautta vieraalla kielellä. Olen tutustunut ihmisiin eri maista ja voin lähteä nyt useampaan paikkaan vierailemaan tuttujen nurkkiin. Vaihtoajaltani olisin nyt halunnut tehdä joitain asioita toisin, mutta luultavasti en kuitenkaan uskaltaisi tehdä. Olisi pitänyt vastata kutsuihin useammin kyllä, mutta eihän sitä normaalissakaan arjessa tule joka kokemusta vastaan otettua.

Mikä minussa muuttui vaihdon aikana? Toivon että olisin nyt hieman rohkeampi ja avaramman maailmankuvan omistava. Muutoksia ei tietenkään huomaa vielä näin pienessä ajassa, mutta toivottavasti jotain pysyvää jäi tuolta ajalta. Toivon myös, että sisäinen kontrollifriikkini tyyntyi hieman, kun kaikkiin asioihin ei voinut vaihdossa vaikuttaa ja kaikkea ei tiennyt ennalta. Haluaisin osata ottaa asiat rennommin, irlantilaiseen tyyliin.

Tämä blogi siis hiljenee nyt, mutta jatkossa saatan tänne silti joskus ajatuksia vaihdosta tai muusta kirjoitella. Tätä lukevat ja vaihtoa harkitsevat: lähtekää, älkää miettikö liikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti